Äntligen är dag 29 över

Har inte sett fram emot denna dagen, mer än att nu är de första 4 veckorna över, äntligen!
Idag skulle då Freja sövas för att ta benmärgsprovet, få cellgift i ryggen, få sin CVK omlagd och sätta nytt plåster på sonden. Bra dom fixar lite runt omkring när hon ändå är sövd.
Hon hade fått tid kl 9 på morgonen, vilket var sent tyckte vi. Hon var hungrig redan när hon vakna, så vi fick turas om att köra henne i vagnen och distrahera henne, medans vi åt frukost en åt gången.
Precis när vi skulle ge oss iväg till operation, så ringer dom att narkosläkaren är sjuk, så vi måste först hitta en annan. Jaha det var bara att fortsätta vandra, ut från avd och åka hiss, gå i en annan korridor, titta på regnet, gå in på avd och gå, gå, gå.
Efter en stund ringer dom att de fått in en akutoperation, så det kommer dröja ytterligare. Freja är nu så hungrig och trött, pekar ut mot matsalen hela tiden. Vi hade nästan lust att gå ner till operation själva och banka på ett tag. Sköterskan blev tvungen att sätta dropp på henne, eftersom hon varit fastande så länge nu.
Kl 11 sövdes hon till slut iaf och var färdig vid 12 ca. På uppvaket säger dom att bara en av oss får vara med. Jag blir ju ledsen som vanligt och säger att i Göteborg fick vi vara båda. Vi har våra rutiner bla bla bla. Det sluta med att jag gick in till Freja för Lasse var med när hon sövdes.
Inne vid hennes säng så brast jag i tårar och sköterskan fråga vad det var för fel. Vad för fel??? Jo det ska jag tala om för dig. Jag och min dotter har cancer och jag låg själv här på uppvaket för en vecka sen. Jag och Lasse vill vara tillsammans, men får inte det. Sen sa jag till henne att jag varken ville att hon rörde mig eller prata med mig. Sluta med att hon gick och hämta Lasse. Skulle det vara så svårt, klart att båda vill vara där!
När hon vakna var hon jätteledsen, hade klart jätteont i höft och rygg, sen var hon dessutom vrålhungrig.
Blev sondmat och morfin på avd sen. Lugnade ner sig och somna gott på eftermiddagen och sov i 3 timmar.
Farmor och farfar kom på eftermiddagen och fick passa henne en stund när vi skulle prata med barnonkologen. Hade ett långt samtal om behandlingen framöver och vi hade ju en massa frågor såklart.
Det stora och väsentliga i detta samtalet för mig var pratet om högrisk eller inte högrisk. Benmärgsprovet som togs idag ska ligga på mindre än 5% leukemiceller om hon inte ska hamna inom högrisk. MEN, så vet jag att man tittar på om hon har en viss typ av gen och då hamnar man i högrisk oavsett om man ligger under 5% eller inte.
Det provet hade jag för mig skulle ingå i dagens prov, men det var det inte. Det provet togs dag 1 och det svaret fick dom bara denna veckan. Hon hade INTE den genen!!! Jippie!! första svarta molnet försvann från min himmel.
Troligtvis får vi svaret imorgon på benmärgen, för det är ett akut prov, som skickas till göteborg och analyseras direkt, eftersom det svaret avgör ju hennes behandling fr.o.m imorgon.
Nu är "block 1" i behandlingen klar, imorgon börjar "block 2" och varar i 9 veckor.
På tisdag åker vi till Göteborg är det bestämt och stannar till fredag eller lördag.
 
Köpte med mig frukt smoothies idag, för och se om hon gilla dom. Lasse fick sticka till maxi och köpa fler!!
Ätit lite mos och 4 st smoothies tror jag det blev.
Matilda kom upp efter skolan för att vara med Freja lite. Hon körde runt med henne, koka hennes nappar och pyssla om henne. Hjälpte mig att bada henne när Lasse var och handlade.
Ikväll knackade det på dörren, där stod farmor och farfar med tvättad tvätt och matleverans. Tack ni är underbara!
 
Pratade med lillasyster i telefon en stund, när jag lagt på stod det en timme! oj, vad pratade vi om så länge? Tiden går fort:)
 
När jag och Freja står och tittar på regnet när vi otåligt väntar på att narkos ska ringa och säga att det är hennes tur!!
 
 

Kommentarer
Veronica o Vincent
Elisabeth
Maria L
anneli

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback