Fredag 19/4

Två veckor sen jag skrev nu. Känns som det är dags att skriva av sig lite. Sitter ensam hemma, dom stora barnen har åkt till sin pappa, Lasse och Freja lämna jag på sjukhuset för en stund sen.
 
Sista tiden har större delen av min tid ägnats åt 3 speciella personer i mitt liv, som har det jobbigt just nu. Känns bra att kunna ge tillbaka lite, efter allt stöd vi fick när jag och Freja blev sjuka.
Ni betyder oerhört mycket för mig och jag finns här när som helst för er!
 
Under den sista veckan har Freja varit inlagd på sjukhuset 2 gånger. Första gången torsdag-lördag förra veckan. Då hade hon feber, men visa aldrig på nån infektion, troligtvis bara någon virus.
Däremot när febern kom tillbaka i tisdags, så blev det värre. Febern var uppe flera gånger på 40 grader och ville inte riktigt ge med sig, fast hon fick febernedsättande i droppet.
Igår steg värdet, som visar på en infektion (crp), högt. Hon börja även klaga på ont i örat när vi tog tempen. Innan vi hann göra en röntgen på lungorna(misstänkte lunginflammation), så upptäckte dom öroninflammationen.
 
Kan tyckas vara banalt. Är det också i vanliga fall, men i Frejas fall och andra med dåligt immunförsvar, så kan det vara väldigt allvarligt.
Har egentligen aldrig frågat hur farligt det kan vara med en bakterieinfektion innan, men idag fråga jag.
Han sa att det kan leda till allt från hjärnhinneinflammation till blodförgiftning, som kan vara direkt livshotande.
Nu har Freja dessutom väldigt dåligt immunförsvar, så pass dåligt att hon inte fick ta sina cellgifter ikväll. Det har dom bara behövt göra vid ett par enstaka gånger.
 
Vi har alltid varit väldigt observanta på feber och alltid tagit det säkra före det osäkra, men visst har tanken slagit en att kanske vänta och se om febern vänder. Inte direkt kul att bli inlagd i 3-4 dagar i "onödan".
De flesta febertillfällena är trots allt inte farliga infektioner, men man vet ju aldrig när den där farliga bakterien, som den hon har nu, dyker upp. Då är man ganska glad att man kommer direkt och tar prover.
 
Nu får hon penicillin i blodet var åttonde timme, kl.10, kl.18 och kl.02. Förhoppningsvis är det sista dagen imorgon och hon kan övergå till vanligt flytande sen, så vi kan vara hemma.
Idag har vi kunnat vara hemma mellan 10 och 18-medicinen. Fast det var bara jag och Lasse som ville hem. Freja grät hysteriskt och ville inte hem. Kul väl med lekkompisar och personal som busar med henne.
 
Jag kan fortfarande inte sluta att förundras över folk. Fast dom inte gör det av elakhet, så blir jag så arg ibland. En förälder som är på avdelningen, som ska få vara kvar ett par veckor till. Så jobbigt detta är har varenda människa fått höra både en och tjugo gånger. Jag har försökt att vara trevlig, men sen blir man bara trött och försöker undvika prata istället. (till saken hör att de vet varför Freja är där) Till slut orka jag inte lyssna mer, så jag sa bara att jag hade önskat att vi bara behövde vara här i ett par veckor och inte behöva springa ner dörrarna här till Freja är vuxen! (många år av efterkontroller)
Det blev tyst och vi kunde äta vår mat i lugn och ro:)
 
Min träning fortsätter på egen hand väldigt bra. Blir ca 7 pass i veckan i blandad form (har nog för mycket fritid). 3 styrkepass, sen blir det konditionspass för resten. Prova även på löpning för första gången idag, som jag inte gjort sen i somras.Köpt nya skor, så dom fick invigas.
Kändes mycket bättre än förväntat. Ska springa vårruset med jobbet, så nu vet jag att jag klarar det. Hade bättre tid idag än när jag sprang det förra våren. Då hade jag dessutom tränat löpning ett tag.
 
Sprang hemifrån en stund innan Lasse och Freja körde till sjukhuset. Sprang hemifrån, upp till Galgberget, sen sprang jag 5-km rundan, blev precis 7 km. In på avdelningen där Freja och Lasse vänta med min belöning och fuskmat. Hamburgare, som var längesen jag åt. Smaka smaskens!
 
Här sitter Freja i lekterapin. Hon är pigg idag igen och busar runt!

Kommentarer
gunnel natt på nissastrand

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback